29 mars 2014 var det urpremiär på ”Lasse-Maja – musikalen” på Örebro Länsteater, som jag skrivit manus till och musiken tillsammans med regissören Alexander Öberg.
Om pjäsen:
Men när han plötsligt får veta att han har sin bakgrund i samhällets översta skikt förändras allt. Lasse flyr. Han måste bli en annan.
Lasse-Maja – musikalen är en stark och spännande berättelse om svek och lögner och strävan efter att bli en bättre människa.
Bakom den nyskrivna musikalen står Erik Norberg och Alexander Öberg, vilka även skrev musiken till förra säsongens hyllade föreställning, Vredens druvor.”
—
Sagt i media:
Detta är en fullfjädrad musikal. Det saknas inga ingredienser i den helt nya uppsättningen kring tjuven och äventyraren från Bergslagen: Lasse-Maja. […] en klar doft av Broadway. […] Mångfalden av kläder och fina masker imponerar också, liksom scenlösningarna som med ganska minimal dekor ändå ger episk och dramatisk känsla. […] Här ser jag hur historien berättas precis som när Länsteatern en gång kom till (på 80-talet) när greven av La Mancha från sin fängelsehåla berättar sitt livs historia. Och jag ser kampen och glöden från Les Miserables flera gånger – och kanske lite Greven av Monte Christo också.
–Martin Dyfverman, Sveriges Radio P4
Lasse-Maja tar hellre från rika än fattiga och manar till revolution med högafflar och paraplyer. […] Niklas Riesbeck i titelrollen imponerar som sångare. […] Fiffig scenografi och snabba kostymbyten finns det gott om i denna musikal. […] En skicklig ensemble skiftar i rask takt mellan roller och framför det ena säkra musiknumret efter det andra.
–Bo Löfvendahl, Svenska Dagbladet
Kan tjuven som gillade att gå i kjolar och svek de flesta, vara underlag för en helaftonsmusikal? Javisst. Om man plockar in en lysande Niklas Riesbeck i en redan suveränt spelande- och skönsjungande Örebroensemble, som agerar utifrån ett manus och ett libretto som inte har mycket mer att önska. […]Tänk er en mix av musikaler som Les Misérables, Jesus Christ Superstar och Örebro länsteaters egen Amadeus. Tänk er musikinfluenser som Andrew Lloyd Weber, Kurt Weil och Benny Andersson/Björn Ulvaeus. Lägg till tempo, tajming och rusig spelglädje.[…] Det är en sjutusan lyckad föreställning som inte bara underhåller, utan pratar de stora frågorna utan att skriva oss på näsan. Höga fem blir det. För att de alla är värda det. Alla.
–Agneta Wistrand Rosendahl, Nummer.se
Föreställningen är lika fräck och förslagen som huvudpersonen antas ha varit. Snyggt utformat med sångnummer som är riktiga showstoppers. Niklas Riesbeck är fenomenalt bra som Lasse-Maja, såväl sångligt som sceniskt, och gör denne figur till en lockande skälm i kvinnokläder.
–Benny Abrahamsson, Nya Wermlands Tidning
Niklas Riesbeck i huvudrollen gör en imponerande prestation och är scenens naturliga mittpunkt under den nästan tre timmar långa föreställningen med sin starka utstrålning. Ensemblen i övrigt får också jobba hårt. Alla spelar flera roller och tvingas till många snabba kläd- och dialektbyten. En som sticker ut är Maria Simonsson, med säker tonträff och tajming i replikerna, som ungdomskärleken Maja. Isabelle Moreau som manhaftiga Gruvmor i Stråssa imponerar också, speciellt i musikalens bästa låt, ”Bli den du vill vara”, som för tankarna till något av Benny Andersson och Helen Sjöholm.
–Måns Uggla, Nerikes Allehanda
—
Medverkande:
Huvudrollen som Lasse-Maja spelas av Niklas Riesbeck. Övriga i ensemble, team och orkester är:
Maria Simonsson
Anders Hambraeus
Hanna Lekander
Isabelle Moreau
Kalle Nilsson
Linus Lindman
Niclas Ekholm
Peter Jansson
Parwin Hoseinia
Scenografi: Zofi Nilsson
Kostymdesign: Jenny Ljungberg
Ljusdesign: Ronny Andersson
Musik: Erik Norberg & Alexander Öberg
Kapellmästare: Peter Tikkanen
Julia Ivansson
Johan Sandlund
Erik Mjörnell
Föreställningen spelas under våren 2014. Läs mer och boka biljetter på Örebro Länsteaters hemsida.
Foto: Kicki Nilsson/ICON Photography