Båda musikalerna, ”Bläck eller Blod” och ”Tummelisa”, som hade sina urpremiärer hösten 2017 blev stora framgångar både hos publik och kritik. Om Tummelisa, som gavs för fullsatta salonger på Örebro Länsteater från oktober 2017 till januari 2018 skrevs bland annat:
”En andlöst vacker föreställning med en omväxlande scenografi” /…/ ”Visst kan man känna igen H.C. Andersens saga, men i Länsteaterns tappning blir det så mycket mer. Här finns en fördjupning av karaktärerna och en ny dimension av innehållet.” /…/ ”Föreställningen är två timmar lång, men jag har sällan upplevt en mer vaken och intresserad publik. När ridån går ned vill applåderna aldrig sluta och en kille i bänken framför mig säger att det var det bästa han har sett.” –Ingeborg Ahlander, NA
Bläck eller Blod, som först spelades på Riksteaterturné över landet för att i slutet av januari 2018 landa hos Örebro Länsteater, fick lovord som till exempel:
”…det här är riktigt riktigt bra. Det är humoristiskt, folkbildande, gripande och musikantiskt.”
EXPRESSEN, 16 OKTOBER 2017
”Anders Ekborg och Lina Englund har djup, svärta, men också humor i sitt spel ”
SVT KULTURNYHETERNA, 16 OKTOBER 2017
SVENSKA DAGBLADET, 19 OKTOBER 2017
DAGENS NYHETER, 17 OKTOBER 2017
”Alla på scen – däribland Lina Englund som den försiktiga bondtösen som växer ut till revolutionens fanbärare – bidrar till att få föreställningen att lyfta. De spelar, sjunger, byter kläder och instrument med varandra med en fart och följsamhet som är djupt imponerande.”
VÄSTERBOTTENS-KURIREN, 13 NOVEMBER 2017
”Han (reds. anm. Anders Ekborg) förkroppsligar verkligen Mackleans mänskliga sönderfall och har en röst som bär de stora sångnumren.”
FOLKBLADET, 13 NOVEMBER 2017
”Musikaliskt är det hela vägen från barockflirtar till rockmusikal.”
PITEÅ-TIDNINGEN, 19 NOVEMBER 2017
”Starkast lyser Anders Ekborg med sin sångröst, som mot slutet får komma till sin rätt i en powerballad som slår det mesta. Dock blir det inte utan en match mot smått briljanta Lisa Werlinder och Sanna Krepper som med jämna mellanrum bryter den fjärde väggen och talar direkt till publiken. ”
BLEKINGE LÄNS TIDNING, 29 NOVEMBER 2017
”För detta är riktigt, riktig bra teaterkonst”
ESKILSTUNA-KURIREN, 8 DECEMBER 2017
”…mustig musikalisk berättelse med värsta hitsen.”